Guidelines til forældre - når voksne ser en uhensigtsmæssig adfærd blandt børnene

Nederst er vedhæftet en pdf-fil med samme indhold som herunder.

 

                                                                 Børnehuset Svanen, september 2015

Kære forældre!

På Forældremødet i efteråret 2014 blev der spurgt ind til, hvad man kan gøre, når man som forældre ser eller oplever en adfærd hos børn, der er uhensigtsmæssig.

Vi har ansvar for eget barn og medansvar for andres, så hvornår er det vigtigt at blande sig?

På bestyrelsesmødet i januar besluttede vi at lave nogle få guidelines ved at opstille cases på skrift til forældre, der understøtter at voksne altid skal reagere, når de møder børn der udviser uhensigtsmæssig adfærd.

Det er vigtigt at vi er fælles om opdragelse ved at sige fra og give anvisninger.

Som udgangspunkt agerer børn ud fra devisen om, at det gi’r mening at gøre som de gør. Der er ofte en forklaring, når man spørger ind.

Børn kan ikke være et problem i sig selv, men kan være i vanskeligheder. Når børn er i vanskeligheder har de voksne ansvaret.

Hvad kan man sige? Hvordan kan man agere? – Det har vi nogen bud på herunder.

Case 1:

Du og dit barn kommer ind ad døren om morgenen. I bliver mødt af børn, der skyder på jer, siger ’prutskid’ eller henvender sig til dit barn og proklamerer ’Jeg vil ikke lege med dig!’
Det er aldrig OK! Det er vigtigt at sige fra, som voksen:
’Jeg kan ikke li’ at blive skudt på (og er ikke med i jeres leg) - *)
’Jeg kan ikke li’, at du siger prutskid til mig! – *)
’Lise bliver ked af, at du siger til hende at du ikke vil lege -
*) efterfulgt af: Jeg vil gerne ha’ at du/I siger ’HEJ’, når vi kommer ind ad døren.
Bliver børnene ved, skal I altid henvende jer til personalet.

Case 2:

Du ser flere børn lege sammen uden, at der er en voksen lige i nærheden.
Der skubbes og råbes højt – det ser umiddelbart ud som om et eller flere børn er kommet i klemme.
’Hov, det ser ikke rart ud, hvad leger I?’
’Hov, det ser ikke rart ud – I skal lige gå ned og finde en voksen, der kan hjælpe jer?’
Bliver børnene ved, skal I altid henvende jer til personalet.

Case 3:

Du oplever børn, der slår på hinanden.
’Stop! – man må aldrig slå på hinanden! I er blevet uvenner?’
Alt efter forklaring, kan det barn, der er forurettet ofte trøstes og legen kan fortsætte, andre gange er børnene så vrede og kede af det, at de har brug for time out/pause i legen.
Bliver børnene ved, skal I altid henvende jer til personalet.

Case 4:

Et eller flere børn er i gang med at rive sider ud af en bog, ødelægge legetøj, smider umotiveret med ting eller er på afveje, hvor du ved, det ikke er i orden.
Hov, må man gerne det I laver?’ (Svaret er ofte ’nej’) ’I skal gå ned og vise/fortælle en voksen at det er gået i stykker.’
Er svaret ’ja’, eller ’det ved jeg ikke’ – så vis, at du ved det: ’Jeg ved det ikke er OK, så I skal stoppe nu!’
Bliver børnene ved, skal I altid henvende jer til personalet.

Case 5:

Du og dit barn har svært ved at få sagt farvel til hinanden. Vennerne, der er kommet, siger nej til at dit barn kan være med i legen og der er ikke rigtig noget der frister.
Personalet har travlt med højtlæsning, leg med andre børn, taler med andre forældre eller er i gang med at sige farvel med et andet barn.
Henvend jer altid til personalet. Fortæl, at det er lidt svært. Vi er altid parat til at hjælpe, hvis ikke nu, så lige om lidt.

Hilsen personalet i Svanen